Komunikace ROI vůči zřizovateli
Aby začali vnímat, že se jim investice do knihovny skutečně vyplácí
Starostové, hejtmani, páni a paní radní jsou odpovědni za to, že pečují o to, co jim bylo svěřeno, s péčí řádného hospodáře. Obec nebo kraj jim svěřuje peníze a předpokládá, že peníze použijí účelně a ve prospěch lidí, kteří tam žijí. V případě kulturních, ale i mnoha sociálních a dalších služeb se přitom potýkají s problémem, že to, co za „své“ peníze dostanou, se těžko vykazuje. Proto je pro ně velmi osvěžující zjistit, že i poskytnuté „dobro“ lze nějak vyčíslit v penězích a tedy poměřit s tím, kolik jeho vykonání stálo.
„V našem případě ta ROI vychází zhruba 1 : 5. Za každou korunu, kterou daňový poplatník vložil do naší knihovny, jsme odvedli službu v hodnotě pěti korun.“
Tomáš Řehák, Městská knihovna v Praze
Jak použít číslo ROI pro diskusi se zřizovatelem?
1. Ukázat, že peníze do knihovny nepadají jako do černé díry, ale mění se na skvělé benefity.
„Ve skutečnosti základní ROIka je jenom jedno jediné číslo. Poměr toho, co dostane veřejnost za to, co do toho vložila. V našem případě ROI vychází jedna ku pěti. Za každou korunu, kterou daňový poplatník dal do naší knihovny, my jsme odvedli službu v hodnotě pěti korun.“
2. Vysvětlit, že hledáme nové způsoby, jak sloužit lidem, šetřit jim čas nebo peníze.
„Přidat peníze znamená někdy ušetřit. My jsme kdysi začali dělat službu, která se jmenuje všudevracení. Naše knihovna je velká, máme 40 poboček. A vy si můžete půjčit cokoli kde chcete a vrátit to někde jinde, kde se vám to hodí. Když jsme to chtěli rozjet, tak jsme věděli, že to bude stát peníze navíc. Spočítali jsme, že to může stát zhruba jeden a půl milionu.
Tak jsme si řekli, a kolik to vlastně přinese? Co to dá? Spočetli jsme, kolik těch knížek se asi vrátí jinde. A spočítali jsme, že lidé ušetří s vracením každé knížky 10 nebo 15 minut času. To se dá už přepočítat na peníze. Zjistili jsme, že takhle ušetříme lidem přes 11 milionů. Za 1,5 milionu. Tak jsme napsali projekt na jednu stránku a odnesli jsme ho na magistrát. Ještě nikdy jsme nedostali na nic tak rychle peníze. Protože tohle je pro politika jasné a srozumitelné. Dáte někam 1,5 milionu a dáte voličům službu za 11 milionů.“
3. Poukázat, že se velmi snažíme investovat peníze efektivně.
To, jak zastupitelé o penězích rozhodují, se hodně odvíjí od toho, jak moc si myslí, že se s nimi zachází hospodárně.
„Pro mě je ROI jedno ze základních sdělení, které politikům říkám. A vím, že jsou knihovny, které díky tomu, že si spočítaly ROIku, dostaly víc peněz. Protože dokázaly přesvědčit zastupitele, že má smysl do knihovny investovat.“